divendres, 16 de novembre del 2012

INDONESIA: Informació per a futurs viatgers

Indonèsia per nosaltres ha suposat el primer pas cap a Àsia. Cap dels dos hi havíem estat abans, i ens n'hem endut una molt grata impressió. Ara, passats casi tres mesos de la nostre tornada, i un cop les experiències viscudes i tot el que vam veure, s'ha posat a lloc, i hem tingut temps de pair-ho, explicar-ho i recordar-ho, ens queda la sensació d'un gran viatge, un gran país, i una gran experiència, que hem disfrutat moltíssim!

Quan viatges tant lluny, a un país tan diferent i desconegut, a vegades vas una mica perdut per trobar informació. A continuació posem a grans trets algunes pinzellades del que ha estat el nostre viatge, per si a algú li pot servir. Aquests, són comentaris i preus sobre el nostre viatge i des del nostre punt de vista. Són totalment personals.

TRANSPORTS:

Avió:
  • Internacionals: El vol internacional el vam fer amb la companyia Emirates, i vam fer la reserva dels bitllets des de la seva pròpia pàgina web, ja que mirant ofertes, ens sortia a més bon preu que des de les pàgines dels típics buscadors. La ruta que vam fer va ser Barcelona-Dubai-Jakarta (i la tornada igual), i el preu total d'aquests vols va ser de 711 €/persona (comprats amb 6 mesos d'antelació).
  • Vols interns: Vam agafar 3 vols interns, amb dues companyies diferents:
    • Kalstar: 2 vols: Jakarta-Pangkalanbun (63€/pers) i Pangkalanbun-Semarang (53€/pers.). Els bitllets ens els va comprar l'agència "coma2indonesia", amb la que vam contractar el tour a Borneo. Només hi ha un parell de companyies que volen des de Java a Borneo, Kalstar i Trigana Air, i les dues estan a la llista negre de companyies aeries. Nosaltres vam mirar molt abans d'agafar aquests vols, ja que evidentment no ens feia gràcia que estigués a la llista negre. Vam preguntar a l'agència, a foros, i altres viatgers, sense obtenir massa informació al respecte, tot i que alguns viatgers ens van dir que no havien tingut cap problema. I finalment van ser més fortes les ganes de veure Borneo, i ens hi vam llançar. La Marta té veritable por a volar, més que por, pànic, així que podeu imaginar què suposaba agafar aquest vol. Un cop havent tornat, hem de dir que no hi ha perquè alarmar-se, ja que vam volar molt bé, i sense cap problema! Moltes vegades aquestes companyies estan a la llista negra, no tant perquè siguin perilloses i els seus avions caiguin cada dos per tres (Kalstar no ha tingut mai cap accident), sinó perquè no es senyeixen a les normes tant estrictes europees, però no vol dir que no passin controls. Són avions de segona mà, amb uns quants anys a l'esquena, solen tenir retrassos, pèrdua d'equipatge... Nosaltres ens vam sentir bé en tot moment, com en una low cost de per aquí, i això ho diu algú amb pànic a volar. El nostre avió va ser un Boeing, però també tenen avions d'èlice, depenent del destí. Per tant no us perdeu Borneo per haver d'agafar aquests vols!
    • Garuda (principal companyia aeria indonèsia): Vol Mataram (Lombok)- Jakarta (112€/pers) També ens els va gestionar l'agència "come2indonèsia". Companyia correcte. Actualment no està a la llista negre des de 2007.
Vaixell: Vam agafar una barqueta per anar des de Bali fins a la illa de Gili Trawangan, i posteriorment de Gili Trawangan a Lombok. No recordem el nom de la companyia de barcos amb la que vam fer els trajectes, ja que el primer ens el va gestionar l'agència Ketewel, i el segon el vam gestionar nosaltres des de l'illa. De fet els barcos són sempre els mateixos, i les companyies entafonen als turistes en el primer que troben, per tant, aquí val la pena buscar el preu més barat, ja que el barco en el que t'acaben posant és una loteria. Això si, hi ha el barco express (fa el trajecte en 2 hores), i el lent, que pot arribar casi a 10h, ja que va fent parades i va molt més a poc a poc. Els preus també varien molt d'un a l'altre, l'express pot arribar a costar fins a 75$/pers., és un trajecte car! Això si, abstenir-se els que es maregin, perquè allò es mou que dona gust! Si algú es mareja molt, una opció és volar fins a Lombok, i des d'allà accedir a les illes, ja que tant sols hi ha uns 15 minuts en barca.

ALLOTJAMENTS:

* Hotel FM7 - Jakarta (http://www.fm7hotel.com): És un hotel enorme situat prop de l'aeroport. Està molt bé per passar-hi una nit d'impàs entre l'arribada a Jakarta i el pròxim destí, o per esperar el nou vol del dia següent, tot i que si es vol visitar Jakarta, provablament no sigui bona opció, per quedar lluny dels centre de la ciutat. Habitació molt ample, neta i un bany molt nou. L'Hotel compte amb un Spa d'entrada gratuita per als hostes, que va molt bé quan s'arriba d'un viatge de tantes hores d'avió. També té un restaurant on es menja bastant bé.
  • Preu: 60€/nit amb esmorzar, contractat a través de l'agència "come2indonesia", amb qui teníem contractat el tour a Borneo els dies següents.
  • El recomanariem? SÍ, per passar una nit d'impàs està molt bé, i l'Spa va genial! No si es vol visitar Jakarta.
* MANOHARA HOTEL - Borobudur Park (http://manoharaborobudur.com/): Hotel situat dins el parc de Borobudur. Un dels grans encerts del viatge, ja que tot i ser més car que altres hotels de Yogyakarta, és un autèntic plaer la seva situació, sopar i esmorzar amb vistes al temple de Borobudur. Les habitacions són una mica antiquades, tot i que netes, però els jardins i l'entorn són immillorables. A més el preu de l'habitació, tot i més car, inclou les entrades a Borobudor, que valen aprox. 15$, per tant no és tan car! A més et permet accedir al temple molt aviat al matí per veure la sortida del sol, o sortir més tard que els altres turistes per veure la posta de sol (això pagant un extra, clar!).
  • Preu: 70 €/nit amb esmorzar, reservant des de la web de Agoda.
  • El recomanariem? SÍ, sense dubte és un plaer tenir el privilegi d'alotjar-se ta a prop del gran temple de Borobudur, i veure'l esmorzant i sopant.
RUMAH BOEDI PAVILLON - Yogyakarta
(http://www.mahacandu.com/Yogyakarta.php): Un hotel molt bonic prop del centre de Yogyakarta. Només te tres habitacions molt ben decorades i netes, amb un petit pati privat. Bon lloc ja que queda prop de l'estació d'autobusos i tren, i del Kraton, tot i que es troba en un carreronet una mica dificil de trobar la primera vegada.
  • Preu: 50 $/nit amb esmorzar (aprox 38€), reservat a través d'una oferta de la web "Booking".
  • El recomanariem? SÍ, ens va agradar molt, un lloc molt tranquili enmig de la ciutat de Yogyakarta.
Hotel BROMO PERMAI 1 - Probolinggo (Volcà Bromo): Aquest hotel anava inclòs en el tour que vam contractar als volcans Bromo i Ijen, amb l'agència "Nomad Tourist Service". És un hotel bastant cutre, però tots els que hi ha prop del volcà Bromo són del mateix estil, igual de precaris. Habíem sentit molt i molt males crítiques, i potser per això no ens va semblar tant horrible. Es cutre i totalment bàsic, però compleix la funció per passar-hi una nit, i poques hores perquè ens llevàvem a les 4h! Fa bastant fred a la nit, i durant la visita al Bromo, així que cal portar roba d'abrigar, nosaltres vam dormir amb el forro polar! el lavabo i dutxa millor no mirar-lo amb massa detall, la dutxa és fresqueta, però per un dia s'aguanta. Com hem dit, compleix la seva funció per passar-hi una nit. Això si, el restaurant és horrible, però tampoc hi ha gaire res més pel voltant. Una cosa bona és que aquest hotel és el que queda més elevat i més a prop del Bromo, i al matí, des de l'hotel hi ha unes vistes molt boniques del volcà.
  • Preu: Anava inclòs dins el preu del Tour dels Volcans Bromo i Ijen, que està detallat més avall.
  • El recomanariem? No sabem què dir. NO el recomanaríem, però el problema és que en aquesta zona no n'hi ha de millors. Partint d'aquesta informació, no està tan malament com les opinions que hi ha per internet. Diguem que s'hi pot dormir una sola nit, sense esperar res que no sigui senzill i cutre.
* CATOMIR HOMESTAY - Volcà Kawah Ijen (http://www.ijenplateau.com/accommodation/catimor-homestay): Igual que l'hotel anterior, cutre i senzill, però és el que hi ha, no hi ha hotels gaire millors prop de l'Ijen. Hi ha hotels més bons, però que queden bastant més lluny del Ijen. Aquest queda ben bé perdut emmig de la muntanya, sense res al voltant i amb un camí infernal per arribar-hi, però tot i així és el que queda mésa  prop. No fa tanta fred com a l'hotel del volcà Bromo, però l'habitació és igual de cutre. Com a anotació, no hi ha llençols, només et donen una manta, així que si teniu algun sac d'aquests de llençolet, millor portar-lo.
  • Preu: Anava inclòs dins el preu del Tour dels Volcans Bromo i Ijen. Tot i així hi ha preus a la seva web.
  • El recomanariem? Igual que abans, NO el recomanaríem, però no hi ha cap altre hotel millor prop del Ijen.
* Hotel TEGAL SARI - Ubud (Bali) (http://www.tegalsari-ubud.com): Un hotel fantàstic, i dels millors on haguem estat mai! És un hotelet preciós! Els exteriors són preciosos, jardins, plantes tropicals... una piscina preciosa (tot i que no la vam poder disfrutar pel mal temps), i habitacions molt netes i grans, i ben situat, ja que s'arriba caminant als principals llocs de Ubud. Nosaltres vam reservar una de les habitacions més senzilles, però n'hi ha de molt maques, a preus molt assequibles. L'esmorzar increïble! A més amb una trucada de bon matí des de l'habitació, i et servien l'esmorzar a la teva terrasseta. El personal de l'hotel és immillorable, l'atenció i dedicació són exquisites en tot moment, fins i tot ens van posar una tele a la recepció on poder veure el Barça a les 3h del matí! Tenen restaurant, tot i que no el vam provar. També tenen servei gratuït de transport i recollida fins al carrer més cèntric de Ubud o fins el restaurant que els indiquis.
  • Preu: 32€/nit sense esmorzar, contractat a través de la web de l'hotel. Preus molt assequibles!
  • El recomanariem? SÍ, sense cap dubte! És un hotel preciós, molt còmode i net, i amb un personal amable i amb un tracte immillorable. Com a recomenació, reserveu amb bastanta antelació, ja que l'hotel s'omple ràpid, i nosaltres, tot i contactar-hi 4 mesos abans, ja no vam poder tenir l'habitació que volíem.
* Hotel ALAM GILI - Gili Trawangan (http://www.alamindahbali.com/alam_gili.htm): El millor hotel de tot el viatge! Aquest és un hotel molt acollidor i entrenyable, et fan sentir com a casa, emmig del paradís. Queda situat a la zona nord de la illa, la part més tranquila, però està a 15 minuts caminant de la zona més animada, o pots llogar bicis, tot i que no és recomenable, ja que els camins són sorra de platja, i costa molt pedarar-hi. És perfecte si es busca tranquilitat, bona platja, bon fons marí i un hotel encantador. Les habitacions són d'estil balinès, en cabanyes individuals, bany exterior, i uns jardins preciosos. El presonal és molt amable, i sempre estan atents al que necessites. L'esmorzar és espectacular! El pots prendre al seu restaurant de la platja, o a la terrassa de l'habitació, i consta de fruita, pa amb malmelada i mantega, una truita variada, suc i cafè! Què millor per començar el dia! El fons marí davant l'hotel és dels millors de l'illa, tot i que quan baixa la marea, la platja es converteix en pedres, però això passa a tota l'illa.
  • Preu: 75 $/nit amb esmorzar (aprox. 57 €) contractat a través del seu correu electrònic. Aquesta és l'habitació mitja, n'hi ha de més cara i més barata. Tenen bon preu, contant que a l'illa els preus són cars.
  • El recomanariem? SIIIII, sense cap dubte!! Creiem que segur que és la millor opció, a preu assequible, a l'illa Gili Trawangan. Com a recomanació, demanar l'habitació Duyung, té una terrassa enorme, preciosa, on esmorzar, sopar, fer migdiada...
* Hotel TIR NA NOG - Gili Trawangan (http://www.tirnanoggili.com/): És un hotel molt correcte, net, i bonic, però el trobem massa car pel que ofereix. No té cap encant, queda en la part més turística de l'illa, on hi ha tots els bars i restaurants. L'hotel té un bar de nit, que has d'atravessar per accedir a les habitacions. La música i soroll es senten des de l'habitació fins la matinada. La piscina queda al costat del bar, i si hi ha gent, et veuen parant el sol o banyan-te, no té intimitat. Si busques tranquilitat, no és un bon lloc, si busques festa, sí.
  • Preu: 76€/nit amb esmorzar, contractat a través d'una oferta a la web "Booking".
  • El recomanariem? NO. tot i que l'hotel en sí està bé, no és acollidor, no ens va agradar on està situat, i no hi ha tranquilitat.

AGÈNCIES:

* COME2INDONESIA (http://www.come2indonesia.com/): Aquesta agència és d'un noi espanyol, en Norberto, que se'n va anar a viure a Indonesia, i coneix de primera mà el territori. Ofereixen molts tours, i viatges complerts, tant en privat com en grup, i tenen guies en espanyol! Nosaltres només els vam contractar el tour a les selves de Borneo, però en tenen molts d'interessants.

El Tour a Borneo (3D/2N), va ser fantàstic!! Tot va estar organitzat a la perfecció! Ells mateixos ens van gestionar l'hotel d'arribada a Jakarta, els transports a l'hotel, els vols a Borneo, i allà ja ens esperava el nostre guia Igo, que ens va portar fins el que seria el nostre klotok. L'Igo és un guia que parla espanyol perfecte, i ens va ensenyar moltíssimes coses de la selva i els orangutants, que d'altre forma no haguéssim conegut. Un guia fantàstic! El klotok perfecte, i el nostre cuiner i capità molt amables, i sobretot el menjar, va ser de restaurant 5 forquilles! Tot va anar genial, i repetiriem ara mateix amb els ulls tancats.
  • Preu: 235 €/pers, per 3 dies i 2 nits, tot inclòs, menjar, klotok, capità, entrades al parc i guia en español.
  • Recomanaríem aquesta agència? SI, sense cap mena de dubte. En Norberto ens va tractar fantàsticament, des del primer mail que li vam escriure, fins la nostre arribada a Borneo. El tour estava molt ben organitzat i tots els detalls cuidats. El menjar va ser deliciós, i el nostre guia en espanyol Igo, va ser fantàstic!

* NOMAD TOURIST SERVICE (http://nomadtourandtravelagent.wordpress.com/): Agència situada a Yogyakarta, on vam contractar el Tour dels volcans Bromo i Ijen, i la visita a Prambanan i temples menors, i Ballet Ramayana. Vam contactar amb aquesta agència després de molt i molt buscar, ja que a les dates que voliem fer el tour dels volcans, coincidien amb la festa de l'Idul Fitri, i quasi totes les agències estaven tancades, o ens donaven preus estratosfèrics! Aquesta va ser la que ens va oferir millor preu (tot i ser igualment car) pels serveis que necessitàvem, però fora de l'Idul Fitri, es pot aconseguir en aquesta agència o agències similars, preus molt i molt més barats, per a tours en grup, es pot treure el tour dels volcans per menys de 50€/pers. El seu propietari ens va contestar sempre molt correctament, tot i que ens va voler inflar els preus tant de les entrades de Prambanan i Ramayana com dels volcans, confirmeu que els preus que us digui siguin correctes! Però regatejant i diguent-li que sabiem que els preus eren més barats, ens va fer un bon descompte, i assegureu-vos que tot el que voleu estigui inclòs, ja que a vegades et donen un preu global i després no entren moltes coses, sempre pregunteu i tingueu-ho per escrit! Després però, el servei va ser molt bo, amb tot el que habíem acordat, a les hores acordades i sense retrassos, i tant el propietari com el conductor que ens va tocar pels volcans, molt amables.
  • Preu: 40€/pers. pel tour de una tarda a Prambanan i temples menors, incloent entrades, cotxe privat amb conductor i pàrquings, sopar de Buffet lliure amb vistes al temple, i entrada al Ballet Ramayana. 158 €/pers, pel tour de 3 dies als volcans bromo i Ijen, incloent hotels, cotxe privat, jeep per pujar al Bromo, i deixar-nos al port de Ketapang. Sobretot regatejar molt, ja que el preu inicial que ens van oferir era molt superior. Si es fa el mateix tour fora de les festes, i es fa en grup, el preu pot reduir-se casi a un terç del que vam pagar nosaltres.
  • Recomanaríem aquesta agència? SI. Tot i que teníem els nostres dubtes de com aniria, ja que no teníem referències d'aquesta agència, i inicialment ens va colar un preu més elevat, regatejant vam aconseguir un bon preu per les dates del Idul Fitri, i un cop allà, el servei va ser molt bo. Res negatiu a comentar. Només que sobretot s'ha de regatejar!

* KETEWEL VIAJES (http://viajeabali.com/riasa-y-la-filosofia-balinesa/): Agència excel·lent! Situada a Bali, i propietat d'un balinès molt simpàtic, en Riasa, que parla espanyol, i ha creat una agència amb guies espanyols, i un contacte a Espanya per a posar-se es contacte, en Ricardo, que ens va atendre genial en tot moment. Aquesta agència ens va permetre fer un tour privat, i dissenyat només per a nosaltres, adaptant-lo als dies que teníem, el que volíem veure, al nostre ritme, i amb tots els canvis que hi vam voler fer. A part un cop allà, vam tenir el millor guia que hem tingut mai, en Dewa, un enamorat de la seva illa i la seva cultura, que parla un espanyol perfecte, i amb el que vam riure moltíssim, sap més coses d'Espanya que nosaltres mateixos, i tot el repertori de refranys i xistes! Ell és autònom, i treballa per diverses agències, així que si algú vol el seu contacte directe és: dewapoetra@gmail.com
  • Preu: 320€/2 persones, per 5 dies de tour, amb guia en espanyol, cotxe privat, i tots els trasllats, inclòs el vaixell a les illes Gili. No inclou hotels, tot i que ens ho van oferir, vam preferir agafar-los pel nostre compte.
  • Recomanaríem aquesta agència? SI, sense cap dubte! El tracte amb en Ricardo va ser immillorable. Es van adaptar a tot el que nosaltres volíem fer, van contestar tots els nostres dubtes i preguntes. Un cop allà tot va ser genial, i vam tenir el millor guia que es pot tenir, en Dewa, i sobre la marxa també vam poder anar canviant l'itinerari segons el que ens venia de gust en cada moment.

Bé, i això és a grans trets el que va ser el nostre viatge, aquests van ser els nostres contactes amb agències i hotels. Tot va anar molt bé, i estem molt contents del tracte rebut per totes les agències i hotels. Esperem que aquestes quatre pinzellades puguin ajuda a futurs viatgers que s'animin a anar fins a Indonèsia. És un país fantàstic, amb moltes possibilitats, i amb tot el que un viatger pot esperar, selves, paisatges, fauna i flora, ciutats, gent molt maca, platges, volcans... vaja, de tot!

Fins la pròxima!

Marta i Jordi

1. Hola chicos, enhorabuena por el blog! estamos organizando nuestro viaje a Indonesia para este verano y nos esta sirviendo de mucha ayuda vuestra página! hemos contratado el tour a Borneo con Come2indonesia, pero nos surge una duda para la vuelta del tour, nosotros iremos de Semarang a Borobudur y pasaremos la noche alli para el día siguiente visitar la mesata de Dieng y desplazarnos hasta Yogyakarta. ¿Como hicisteis vosotros el desplazamiento desde el aeropuerto de Semarang hasta Borobudur? ¿es fácil coger taxi a la llegada al aeropuerto o hay que reservar conductor de antemano? y para el día siguiente para hacer la ruta desde Borobudur nos surge la misma duda.
    Muchas gracias!!
    Por cierto he leido que os vais a Tailandia este verano, nosotros estuvimos el año pasado, si os podemos servir de ayuda estaremos encantados! muchas gracias!!!

2. Hola! Nos alegramos mucho de que hayais visitado nuestro blog i que os pueda servir para preparar vuestro viaje, a parte que nos gusta escribir nuestros relatos para estar en contacto con la família y para poder releerlos dentro de un tiempo, también nos gusta que puedan servir para futuros viajeros, ya que nosotros nos servimos también de blogs para preparar nuestros viajes.

Hemos entrado en vuestro blog también, y nos ha encantado, no dudeis que le hecharemos un vistazo para preparar el viaje de este año, aunque nos vamos a centrar más en Vietnam i Camboya, y en Tailandia solo vamos a passar 1 semana. Si necesitamos ayuda no dudeis que os escribiremos.

Vamos al lío. Nosotros pasamos la noche antes de visitar Borobudur en el hotel Manohara Hotel, que queda dentro del parque de Borobudur. Este hotel es un poco más caro que la media de hoteles en Indonesia, pero tampoco muy caro, y merece la pena. La habitación es muy simple, pero es increible cenar en la terraza viendo Borobudur iluminado, o levantarse temprano por la mañana y en 1 minuto cruzar la verja y encontrarte en el templo. Nosotros lo recomendamos mucho, aunque esto va a gustos y bolsillos.

Nosotros contratamos el traslado directo con el Manohara Hotel, ellos nos esperaros en el aeropuerto de Semarang, i nos llevaron hasta el hotel, y se portaron fenomenal, ya que el avión se nos retrasó 4 horas, y aún así allí estavan esperandonos. Contratamos el servicio de traslado via mail con el hotel, y luego pagamos una vez allí, ya que la reserva la habíamos hecho con la web de Booking. Para ir de Borobudur a Yogyakarta también hablamos con el hotel, y nos ofrecieron un taxi para llevarnos, que seguramente si les pides hacer un tour más largo para llegar a Yogyakarta y parar en algunos sitios no hay problema. Contratarlo con el hotel seguramente te sale un poco más caro que directamente en un taxi en la calle, pero es más cómodo. Aún así, si quereis contratar un taxi en la salida del aeropuerto de Semarang, seguro no tendreis ningún problema, hay muchos, aunque hay que tener en cuenta que el traslado es de unas 4 horas, ya que queda lejos, y el tráfico es horrible! Es el país donde hemos estado en que se conduce peor!

Indonesia os encantarà, para nosotros es de los mejores viajes que hemos hecho, y la experiencia de las selvas de Borneo con el klotok es impresionante, la mejor experiencia viajera para nosotros! Si habeis contratado guia en español, seguramente sea Igo, os encantarà, darle saludos de nuestra parte.

Si teneis alguna otra pregunta, no dudeis en escribirnos, será un placer ayudaros!

Pasarlo muuuuy bien, y disfrutad de este increible país! Ya nos contareis a la vuelta como os ha ido!

Marta y Jordi

3. Nosotros también nos alojamos en el Manohara Hotel en Borobudur, tenemos la reserva hecha desde booking pero siguiendo vuestro consejo me pondré en contacto con ellos para contratar el traslado con ellos!!