dilluns, 16 d’abril del 2018

Com llogar un tuk tuk a Sri Lanka

Llogar un tuk tuk a Sri Lanka, tot i que no és encara una de les pràctiques més habituals, comença a posar-se de "moda" entre els turistes, i cada cop són més els que escullen aquesta opció quan visiten el país. Com nosaltres!

Quan vam decidir que l'estiu de 2017 viatjariem a Sri Lanka, no teniem ni idea que hi havia aquesta possibilitat. Va ser per casualitat buscant informació en blogs de viatge, que vam veure gent que ho havia fet. La primera vegada que ho vam veure vam pensar que devien ser uns bojos massa atrevits, però ho vam veure una segon, una tercera, una quarta vegada... i després ja vam començar a veure que no era només cosa d'uns pirats, sinó que era algo possible de fer, i una experiència que havia de ser increible! Així que ens hi vam llençar!

Buscar i decidir a quina agència llogar el tuk tuk no va ser una decidió fàcil. Actualment n'hi ha varies per a poder triar, amb serveis molt similars, però preus diversos.

QUÈ TENIR EN COMPTE PER LLOGAR UN TUK TUK?

- On llogar el tuk tuk? El primer punt a tenir en compte és que la millor opció és llogar el tuk tuk a Negombo i no a Colombo. Aquesta és una població costanera petita, situada al costat de Colombo, i molt propera a l'aeroport. Aquí el negoci de lloguer de tuk tuks està creixen, i són diverses les empreses que ho ofereixen.

- Tramitar el permís AAC: segons la nostre experiència, és imprescindible. Pots jugar-te-la i no tramitar-lo, i si tens la mala sort que et pari la poli pagar la multa, o tenir la sort que no et parin, i t'hauràs estalviat aquests calers. A nosaltres ens van parar el primer dia, per anar massa ràpid a 47 km/h, quan el límit és 40 km/h per tuk tuks, i sort que teniem el permís, perquè sinó la multa pot ser d'uns 200$.

Aquest permís el pots tramitar tú directament a Colombo, si disposes de temps suficient, i sinó totes les agències de lloguer de tuk tuks te'l poden tramitar pagant un extra. Nosaltres ho vam fer d'aquesta manera, ens el va tramitar l'agència, i tot va anar perfecte.

- Trajecte amb tren de Nuwara Eliya a Ella: Haviem llegit que aquest trajecte amb tren per les terres altes de Sri Lanka entre les plantacions de tè era preciós, i que valia la pena no perdre-se'l. Per això quan vam contactar amb les agències, vam demanar si seria possible que algú ens traslladés el tuk tuk entre aquestes poblacions mentres nosaltres feiem el mateix trajecte amb tren.

Totes ens van dir que no hi havia problema, pagant un preu extre d'entre 25 a 35$, depenent de l'agència. Així que està bé saber que hi ha aquesta opció si algú està molt interessat a fer aquest recorregut en tren.

Nosaltres després d'haver-lo fet d'aquesta manera, hem de dir que creiem que no val gens la pena! Amb el tuk tuk es veu el paissatge igual o més bé. Segons la nostre opinió aquest recorregut no és tan espectacular. No ho recomanem si tens els teu propi tuk tuk.

- Assegurança: Per a nosaltres aquest va ser el punt més conflictiu, ja que absolutament cap agència t'explica amb claretat què inclou i què no l'assegurança, només et diuen "Full inssured", i amb això es queden tan amples. Per molt que vam insistir, no vam aconseguir gaire res més que això, a banda algunes vegades en alguna agència es van enfadar perquè els semblava que tanta pregunta era perquè no ens fiavem d'ells i creiem que ens timarien.

Així que amb aquest tema, després de molt insistir i no treure'n res, vam optar per passar, ja que totes ens deien el mateix, i basar-nos bàsicament en la sensació que ens transmetia l'agència, i en el preu.

QUINA AGÈNCIA ESCOLLIR PER A LLOGAR EL TUK TUK?

Aquestes són les agències que nosaltres vam contactar per demanar preus a Negombo. Segurament n'hi haurà moltes més, però són de les que podem donar la nostre opinió (amb preus de 2017):

- Pick and Go Travels: Aquesta és l'agència que està millor valorada a internet, i hem de dir que el tracte va ser molt bo en tot moment, i potser la que ens va enviar la informació més detallada del què estava inclòs en el preu. Però també era la que ens va donar un preu més car. Per aquest motiu la vam descartar.

El preu que ens donava era: 20$ per dia pel lloguer del tuk tuk, 200$ de fiança, 45$ per cada permís AAC,

- Shane Tours 176: Aquesta agència ens va donar un tracte molt bo, i preu bo. Vam estar a punt d'agafar-lo amb ells, però a l'últim moment tot es va torçar, ja que quan vam dir que voliem que ens tramités els dos permisos de conduir tuk tuk, ens va dir que millor no tramitar el meu, ja que era millor que conduís un home, i que si jo el volia conduir, ho fes en algun tram rural, i que allà no em pararia la poli. Així que li vam dir que gràcies, però que jo volia conduir igual que el meu home, i que si no ens volia tramitar el permís no ens interessava. Potser va ser amb nosaltres que no ens vam entendre, perquè el tracte sempre va ser molt bo, però aquest detall no ens va agradar.

Aquesta agència ens oferia 10€/dia lloguer de tuk tuk, 30€ pel trasllat de Nuwara Eliya a Ella, 200$ de fiança, i 30$ per cada permís AAC.

Standley Tours: Aquesta agencia és la que antigament era Alma Tours, que va agafar una certa mala fama per alguns comentaris de clients que no en van quedar contents. Nosaltres finalment ho vam fer amb ells, ja que el preu que ens donaven era molt bo, i les condicions i el tracte també. És cert que totes aquestes agències no et donen gaires explicacions, ni detalls, així que ens vam guiar una mica pel preu.

A nosaltres ens va anar molt bé l'experiència amb ells, no tenim cap queixa, van complir amb tot el que ens havien dit, i el tuk tuk estava en bones condicions (no era nou com prometien) però estava bé. Totes prometen que serà nou, però dubto que cap d'ells ho sigui.

El preu que ens van donar finalment (després de regatejar una mica) va ser: 10€/dia (per 14 dies), 100€ de fiança, 20€ pel trasllat del tuk tuk entre Nuwara Eliya i Ella, i 30€ per la tramitació de cada permís AAC.

PREU TOTAL DEL LLOGUER DEL TUK TUK:

En el nostre cas, i llogant el tuk tuk amb Standley Tours, el preu total del lloguer de tuk tuk durant 14 dies va ser de:

- Preu lloguer tuk tuk: 10€/dia
      - Tramitació permís AAC: 30€/permís
      - Trasllat entre Nuwara Eliya i Ella: 20€
      - Fiança: 100€
      - Venir a buscar i portar a l'aeroport: Gratis
      - TOTAL = 220€ (lloguer 14 dies) + 100€ (fiança a retornar)

A part el millor és que no ens van fer pagar res per adelantat, ho vam pagar tot a l'arribada a Sri Lanka, i això que ells ja ens havien tramitat els permisos AAC.

La veritat és que creiem que és un xollo de preu, per a dos setmanes de lloguer!!! Val molt la pena! Nosaltres vam quedar contents amb el tracte d'aquesta agència, cap problema amb el tuk tuk ni perquè ens retornéssin la fiança.

CONSELLS:

- Anar sobre segur: Som desconfiats de mena, potser sí, però més val prevenir que curar. Us aconsellem que tant bon punt us entreguin el tuk tuk, li feu fotos per totes bandes. En principi no tenen perquè voler timar-vos, però millor tenir proves de com us han entregat el tuk tuk, per si a l'hora de tornar-lo hi ha alguna ratllada o cop que dieuen que l'heu fet vosaltres

Nosaltres també vam fer fotos del contracte, per si de cas. Deixeu per escrit en el contracte en algun lloc els diners que entregueu en efectiu així com la fiança.

- Documentació tuk tuk: Assegureu-vos que us donen la documentació del tuk tuk, perquè si us para la poli us la demanaran, i si no la teniu, multa al canto.

- Protector de pluja: Està bé mirar que porti els protectors de pluja i que estiguin bé. A nosaltres un dia ens va diluviar, i vam agraïr portar una bons protectors de pluja.

I aquí està el nostre Tuky, mira que li vam agafar carinyo en dos setmanes eh! Es va portar molt bé! Ens va fer peneta tornar-lo!